károsanyag kibocsátás

Az elektromos autó károsanyag kibocsátása – környezetbarátabb a benzinesnél?

Számos kutatás jelent már meg az elektromos autó károsanyag kibocsátásáról, illetve az összehasonlításról benzines társaikhoz. Ha villanyautó vásárlását fontolgatod, valószínűleg felmerült már benned, hogy valóban jobb választás-e az éghajlat szempontjából.

Következő cikkünkben sorra vesszük a villanyautó károsanyag kibocsátásának fő szempontjait, és a témával kapcsolatos kutatási eredményeket, amelyek egy elektromos és egy hagyományos benzines autó életciklus-kibocsátásáról szólnak – vagyis a bölcsőtől a sírig keletkező összes kibocsátásról.

Számottevők egyáltalán az elektromos autók a világon?

Villanyautó töltők forgalmazásával foglalkozunk, ezért könnyen mondhatod, hogy elfogultak vagyunk: ugyanakkor mi is írtunk már korábban arról, milyen szempontokban érdemes még fejlődnie a villanyautóiparnak.

Az elektromos autók kulcsfontosságúak a világ kibocsátásainak csökkentésében, mivel a közlekedés közel 20 százalékát teszik ki, és ez az arány egyre nő. Hazánkban 2023-ban összesen 107.720 új személygépjárművet helyeztek forgalomba, egyre több állami támogatás érkezik az új és a használt villanyautókra.

Kulcsfontosságú szakaszok a károsanyag kibocsátás szempontjából

Akár villanyautó, akár benzines, mindkét típus esetén kulcsfontosságú szakaszok a következők a károsanyag kibocsátás szempontjából:

– az autó gyártása,

– az akkumulátor gyártása, különösen az elektromos autók esetében,

– az autók üzemeltetése az életciklusuk során, akár benzinnel, akár elektromos árammal üzemelnek

– a jármű ártalmatlanítása és újrahasznosítása az élettartam végén, beleértve az akkumulátorokat is.

elektromos autó károsanyag kibocsátás

Nem mindegy, hogy használt vagy új az elektromos autó

Az autók összehasonlításához a kutatással foglalkozó cikkben átlagos, közepes méretű SUV-t választottak, olyan autótípust, ami gyakran előfordul az ausztrál és a magyar utakon is.

Néhány példa egy közepes SUV-ra az elektromos Tesla Model Y, a Toyota RAV4 és a Mazda CX-5 a benzines oldalon.

károsanyag kibocsátás

Fordítás: A benzines autók gyártásakor keletkező kibocsátás kissé magasabb a villanyautókénál, mivel több alkotórészből állnak a villanyautókhoz képest, a különbség nem számottevő.

Forrás: abc.net.au

 

Gyártás

A gyártás magában foglalja az autó fémkarosszériájának, belső terének, gumiabroncsainak, üléseinek, az egész csomagnak a nyersanyaggyártását. Ebben az első szakaszban az összes ilyen autó hasonló kibocsátási profillal jön ki.

Akkumulátor hozzáadása

Az akkumulátorgyártás az a szakasz, ahol elkezdődik a benzines és az elektromos autók közötti különbségtétel.

Az elektromos járművek akkumulátorairól a következőket érdemes tudni:

  • Nagyobbak és több kritikus ásványi anyagot használnak a benzineshez képest.
  • Elektromos SUV-unknak is nagyobb akkumulátorra van szüksége, mint egy kis ferdehátúnak.
  • A kutatás nem értékelte az EV-k akkumulátorgyártásának egyéb környezeti vagy emberi jogi hatásait, és a benzines autók esetében sem kritizáljuk az olajipart ezeken a területeken.
  • A Kínában gyártott akkumulátoroknak magasabb a kibocsátása, mint az Európában gyártottaké, és mivel a legtöbb ausztrál elektromos autóban jelenleg kínai gyártmányú akkumulátorok vannak, itt ezt használják.

Az éghajlati szakértők és még a legutóbbi Éghajlatváltozási Kormányközi Testület is arra számít, hogy ezek a számok csökkenni fognak, mivel az elkövetkező években több megújuló energiát használnak fel az akkumulátorok gyártásához.

„Így az akkumulátorok előállításához szükséges energia szén-dioxid-mentessé válik, és ezért alacsonyabb a kibocsátása” – mondta Robin Smit, a University of Technology Sydney közlekedéskutatója.

Az elektromos autó károsanyag kibocsátása – környezetbarátabb a benzinesnél? - 1

Fordítás: a villanyautók nagyobb károsanyag-kibocsátással rendelkeznek a benzines társaiknál, mielőtt forgalomba kerülnének

Forrás: https://www.abc.net.au/news/2024-05-27/comparing-electric-cars-and-petrol-cars/

Üzemanyag

Az autók károsanyag-kibocsátása elsősorban a meghajtásból származik. Az Ausztrál Statisztikai Hivatal adatai alapján egy átlagos ausztrál autó évente 12 600 kilométert tesz meg, élettartama alatt pedig összesen 189 000 kilométert.

A belsőégésű motorok üzemanyaga, a benzin, elégetésekor károsanyag-kibocsátást okoz, ami az éghajlatváltozás egyik fő kiváltó oka. Egy benzines SUV közel 46 tonna szén-dioxidot bocsát ki élettartama alatt, beleértve az üzemanyag finomításából és szállításából származó kibocsátásokat i, ami jelentős üvegházhatású gázkibocsátással jár.

Ezzel szemben az elektromos autók kibocsátása az idő múlásával csökken, ahogy a villamosenergia-hálózat egyre több megújuló energiaforrást használ: 2030-ra az előrejelzések szerint egy elektromos autó kevesebb károsanyag-kibocsátást fog termelni, mivel a megújuló energiaforrások növekedni fognak, a fosszilis tüzelőanyaggal működő erőműveket pedig várhatóan le fogják állítani.

Ausztrálián belül az átlagos benzin fogyasztás 8,3 liter 100 kilométerenként, de a valós felhasználás általában magasabb. A benzinüzemű autók energiahatékonysága alacsony a villanyautókéhoz képest, mivel az energia 70-80 százaléka hő formájában elvész, és csak 20-30 százalékát használjuk fel a közlekedésre. Az ausztrálok jellemzően nehezebb autókat vezetnek, amelyek több üzemanyagot igényelnek és magasabb kibocsátást eredményeznek.

Mindez azt jelenti, hogy a benzinüzemű autók használatuk során lényegesen több károsanyag-kibocsátást termelnek, mint a villanyautók.

Az elektromos autó károsanyag kibocsátása – környezetbarátabb a benzinesnél? - 2

Fordítás: 2022-ben a teljes ausztrál villamos energia 68 százaléka fosszilis tüzelőanyagokból, 32 százaléka pedig megújuló energiaforrásokból származik. Forrás: https://www.abc.net.au/news/2024-05-27/comparing-electric-cars-and-petrol-cars/

Ami igazán számít károsanyag kibocsátásnál

Nézzük meg a két autónk más szemszögből, ahogy 15 évig vagy 189 000 km-en keresztül vezetjük őket. A benzines autókat kék vonallal, az elektromos autókat pedig pirossal ábrázoljuk.

Az elektromos autókat elektromos áram hajtja, de az elektromos áram előállításának módja nagyban befolyásolja az elektromos autók általános kibocsátási profilját.

Egy sok fosszilis tüzelőanyagot használó hálózatról feltöltött autó sokkal több károsanyag-kibocsátást termel, mint egy olyan autó, amelyet valahol többnyire megújuló energiával töltenek fel.

Az elektromos autó károsanyag kibocsátása – környezetbarátabb a benzinesnél? - 3

Fordítás: Az elektromos autó magasabb károsanyag-kibocsátási profillal indul. De körülbelül 38 000 kilométer után az elektromos autó elfordul. Az elektromos autó élettartama alatt az elektromos autó 30 tonna szén-dioxidot takarít meg. Forrás

Az elektromos autó károsanyag kibocsátása – környezetbarátabb a benzinesnél? - 4

Fordítás: Egy elektromos terepjáró tulajdonosa, aki napelemes tetőn töltődik, nemcsak közel 40 tonna üvegházhatású gázt takarít meg benzines társaihoz képest, hanem rengeteget spórol  a villamos energián. Forrás

Napelem és károsanyag-kibocsátás

Bárhol is legyen az EV, összességében tonnányi kibocsátást takarít meg egy benzines SUV-hoz képest. Ez rávilágít arra, hogy az elektromos autókkal óriási lehetőség nyílik a közlekedési kibocsátások csökkentésére.

Több mint 3 millió ausztrál otthonban van napelem a háztetőn, és egy 2021-es felmérés szerint a legtöbb EV-tulajdonos a saját hálózatához csatlakozik.

A háztetőn napenergiával töltött autó még kevesebb károsanyag-kibocsátást termel az élettartama alatt.

„Ha napelemeket használunk, azoknak alapvetően nagyon kicsi vagy elhanyagolható a kibocsátása” – jelentette ki a kutatás.

 

Várjunk csak, mi a helyzet a hibridekkel?

Röviden: a hibridek bonyolultak.

A konnektoros hibridek működhetnek benzinnel vagy csatlakoztatott és feltöltött akkumulátorral. Az Európai Unió Környezetvédelmi Ügynöksége megállapította, hogy a plug-in hibridek kibocsátása 3,5-szer magasabb a bejelentettnél. Arra a következtetésre jutott, hogy a hibrideket „sokkal kevésbé töltik fel és vezetik elektromos üzemmódban, mint ahogyan azt elvárták”.

 

Villanyautó károsanyag-kibocsátás: összefoglaló

Összességében minden elektromos autó kevesebb károsanyag-kibocsátással jár, mint a benzinüzemű megfelelője, függetlenül attól, hogy hol töltik fel, és ez tovább fog csökkenni, ahogy a villamos energia egyre zöldebb lesz.

A kutatás figyelmeztet: ne feledjük, hogy ez a példa SUV-kat használ, így a könnyebb elektromos autóknak, például a ferdehátúaknak még alacsonyabb a kibocsátása.

Elektromos autó töltőt szeretnél? Írj nekünk, vagy hívj a +36 1 300 9042 telefonszámon!

 

Ezek a cikkek is érdekelhetnek

Céges villanyautó töltés II. rész: költségek és megtérülés
Céges villanyautó töltés I. rész: hogyan ne bánjuk meg a beruházást?
Költséghatékony villanyautó-töltés: mindent az energiamenedzsmentről
Közeledik a villanyautó-forradalom? 3 kezdeti akadály és megoldásuk
Villanyautó töltő társasházba: hogyan kezdjünk neki?